پلمب ۱۳۱ واحد صنفی در مشهد درپی قانون‌شکنى‌های متعدد لیست قیمت انواع میوه‌ در بازار امروز مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | کاهش قیمت میوه محسوس‌تر می‌شود کشف کارگاه تولید آبلیمو و آبغوره تقلبی در محدوده بلوار شهید طرحچی مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) + عکس قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) | تعطیلی طلافروشی‌های مشهد در ۱۵ اردیبهشت قطعی گاز و برق معضل کارخانه‌های سیمان خراسان رضوی یک پیش بینی مهم از آینده طلا اجاره‌نشینی با ماهانه بیش از ۱۰ میلیون در منطقه رضاشهر مشهد (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) چند درصد چک‌ها در اسفند سال گذشته برگشت خورد؟ وزیر نیرو خبر داد: مهم‌ترین دلیل ناترازی انرژی برق در کشور بی توجهی به اقتصاد انرژی است نکات کلیدی در انتخاب صندوق‌های طلا قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (پنجشنبه، ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) آغاز بازگشت زائران عمره به کشور وام مسکن ۲ میلیاردی با اقساط نجومی | وام مسکن، مُسکن هم نیست، چه برسد به درمان! ال ۹۰ ایرانی رونمایی شد + عکس و مشخصات کامل مالیات بر عایدی سرمایه شامل چه کسانی می‌شود و چه مقدار است؟ + اینفوگرافی ادعای رکوردشکنی ۸۰ ساله تورم تکذیب شد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) سخنگوی صنعت برق به استخراج کنندگان رمزارز هشدار داد | جریمه‌ای معادل ١٠٠ برابر نرخ انرژی روزانه ۸ هزارتن شکر در ۶ ماهه نخست سال مصرف شده است سال گذشته در مشهد ۶۴ نفر تسهیلات مشاغل خانگی را دریافت کردند افزایش تعرفه تاکسی‌های اینترنتی خلاف قانون است قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) کارگران، خط مقدم جبهه اقتصادی هستند شاخص بورس برای چهامین روز متوالی منفی شد + نمای پایانی بازار (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) کارِ گرانِ کارگران، ارزان تمام شد+ فیلم
سرخط خبرها

امنیت معیشت در لب مرز

  • کد خبر: ۶۰۴۶۲
  • ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۹
امنیت معیشت در لب مرز
رضا کربلایی - کارشناس مسائل اقتصادی
رئیس‌جمهور می‌گوید: «پدیده‌هایی مانند کول‌بری و سوخت‌بری در شأن مردم و کشور نیست و این وضعیت ناهنجار باید به‌سرعت سامان یابد.» آنچه حسن روحانی گفته، یک واقعیت عریان از به‌خطرافتادن امنیت معیشت مردم در نقاط مرزی به‌ویژه در استان‌های محروم ایران است و امنیتی‌کردن برخی نارآرامی‌ها و تنش‌ها بین مرزنشینان با حافظان امنیت در مرز‌ها نه به‌صلاح است و نه کمکی به حل مشکل خواهد کرد و چه‌بسا یک مشکل را به معضل پیچیده و سپس بحران جدی تبدیل می‌کند؛ به‌ویژه اینکه مرزنشینان و حافظان مرز در واقع یک دغدغه مشترک دارند و تضادی بین آن‌ها نیست.

کول‌بری و سوخت‌بری یک‌شبه متولد نشده و سیاست‌های کوتاه‌مدت و مقطعی برای پایان‌دادن به رنج معیشتی مرزنشینان و حل مشکل کول‌بران و سوخت‌بران معجزه نخواهد کرد و اگر به‌دنبال رفع این مشکلات و کم‌کردن چالش‌ها هستیم، بدانیم که رفع دغدغه امنیت معیشتی مرزنشینان با امنیتی‌کردن ماجرا ناممکن و البته پرهزینه خواهد بود.
 
در کوتاه‌مدت ضرورت دارد اقدام‌های اصلاحی در راستای تسهیل تجارت و کسب‌وکار آن‌ها و حمایت از معیشت مرزنشینان صورت گیرد، اما راه‌حل نهایی را باید در سطح کلان‌تر جست‌وجو کرد و پذیرفت جایی که مردم خود کسب‌وکار دارند و تجارت می‌کنند، مداخله و تزاحم در کار مردم اشتباه است و برنامه‌های اقتصادی باید در راستای تسهیل کسب‌وکار و حمایت از اشتغال مرزنشینان با توجه به مزیت‌های نسبی از جمله قانونی‌کردن تجارت با شهروندان کشور‌های همسایه تغییر کند. صرف اعلام اینکه تجارت یک کالا قاچاق و برخلاف قانون است، برای مرزنشینانی که جیبشان خالی و معیشتشان به‌خطر افتاده است، معنا ندارد؛ بنابراین راز رونق تجارت غیرقانونی هر کالای مشروع در مرز‌های آبی و خاکی ایران را باید در خطای سیاست‌های اقتصادی مرکزنشینان رصد کرد.

به‌صورت مصداقی درباره کول‌بری، با پدیده واردات کالا از کشور‌های همسایه و درباره سوخت‌بری با صادرات بنزین و گازوئیل به کشور‌های همسایه روبه‌رو هستیم و آنچه تعیین‌کننده این معادله به‌نظر چندمجهولی است، تقاضا برای کالا در دو سوی مرزهاست.

تجربه ثابت کرده است که سرکوب تقاضا و قاچاقچی خواندن کول بران و سوخت بران نیز نتیجه نداده و دلیل شدت گرفتن این تقاضا و اختلاف قیمت کالا‌های مورد نظر درون و بیرون کشور است و آنچه در مرز‌ها نمایان شده، بازتابی از رانت و شکاف بین تقاضا و عرضه در مرکز کشور است. از این منظر به هر میزان که برخورد‌های تعزیزاتی و سیاست‌های تنبیهی و امنیتی کردن فضای کسب وکار در بازار‌های مختلف در مرکز ایران جواب مثبت داشته، می‌توان امیدوار به ثمربخش بودن چنین رویکردی در مرز‌ها هم بود. اخلال در اقتصاد مرزنشینان و معیشت آن‌ها در نتیجه خطای طولانی مدت در ریل گذاری اقتصادی شکل گرفته و ناموزون بودن و شفاف نبودن تجارت با همسایگان نیز بر شدت مشکلات افزوده است.
 
دولت به عنوان نماد حاکمیت باید پاسدار امنیت اقتصادی و تجارت سالم مردم باشد و بهتر است که تجارت در دو سوی مرز را محترم بشماریم و در راستای تسهیل آن گام برداریم و از فرصت‌های بازار همسایگان بهره ببریم. راه‌ها که هموار شود، هرگز یک ایرانی در بی راهه گام برنمی دارد؛ پس راه تجارت و کسب وکار مرزنشینان را هموارتر سازیم که آن‌ها دغدغه امروزشان معیشت است و نگران آینده هستند. آن‌ها کار می‌خواهند، نه اعانه و یارانه!
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->